Algemene voorwaarden

Algemene Voorwaarden Artitex Versie januari 2024 Artikel 1. Definities In deze Algemene Voorwaarden (hierna te noemen: Voorwaarden) worden de hiernavolgende termen(zowel gebruikt in enkel- als in meervoud) in de volgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk andersis aangegeven: Artitex: Artitex, gevestigd te Nieuwegein en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 51791870, is de opdrachtnemer en […]

Algemene Voorwaarden Artitex

Versie januari 2024

Artikel 1. Definities

In deze Algemene Voorwaarden (hierna te noemen: Voorwaarden) worden de hiernavolgende termen
(zowel gebruikt in enkel- als in meervoud) in de volgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders
is aangegeven:

Artitex: Artitex, gevestigd te Nieuwegein en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 51791870, is de opdrachtnemer en wordt in deze Voorwaarden aangeduid als Artitex.

Klant: de natuurlijke persoon of rechtspersoon met wie Artitex een Overeenkomst heeft gesloten wordt in dit document aangeduid als Klant. Tevens wordt bedoeld degene die met Artitex daarover in onderhandeling treedt of is, alsmede diens vertegenwoordiger(s), gemachtigde(n), rechtverkrijgende(n) en erfgenamen.

Partijen: Artitex en Klant samen worden in deze Voorwaarden aangeduid als Partijen.

Offerte: Met een Offerte wordt in dit document een voorstel aan een (mogelijke) Klant bedoeld. Hierin wordt beschreven welke diensten Artitex gezien de wensen van de (mogelijke) Klant kan leveren met een prijsopgave, en welke voorwaarden daarbij gelden. Offertes worden schriftelijk gedaan, tenzij spoedeisende omstandigheden dit onmogelijk maken.

Overeenkomst: met de Overeenkomst wordt bedoeld de schriftelijke aanvaarding van de Offerte.

Dienst: alle door Artitex verrichte en te verrichten diensten, waaronder ook ontwikkeling en/of onderhoud van software, applicaties, programmatuur etc., ten behoeve van de Klant uit hoofde van de Overeenkomst worden in deze Voorwaarden aangeduid als Dienst. In de Overeenkomst wordt bepaald om welke Dienst het gaat en in deze Voorwaarden kunnen nadere bepalingen worden gesteld voor (een) specifieke dienst(en).

Schriftelijk: onder schriftelijk valt in deze Voorwaarden ook digitale ondertekening, e-mail, fax of andere elektronische op analoge of digitale wijze verzonden berichten mits de identiteit van de afzender en de integriteit van het bericht voldoende vaststaat.

Dag: een kalenderdag.

Werkdagen en werktijden: maandag tot en met vrijdag (met uitzondering van algemeen erkende feestdagen) van 09:00 uur tot 18:00 uur.

Acceptatietest: is een (begrensde) verplichte testinspanning te leveren door de Klant teneinde de Dienst (gedeeltelijk) af te ronden.

Gebrek: het niet voldoen aan de specificaties.

Gebruiker: de (eind)gebruiker die de door Artitex ten behoeve van de Klant geleverde dienst gebruikt.

Materialen: bijvoorbeeld (web)applicaties, software, programmatuur, adviezen of rapporten.

Medewerker: een werknemer, freelancer/zelfstandige zonder personeel of een door Artitex van een derde ingeleende hulppersoon die door Artitex ten behoeve van de Klant wordt ingezet c.q. werkzaamheden verricht.

Overmacht: een tekortkoming die de schuldenaar niet kan worden toegerekend, indien zij niet is te wijten aan zijn schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

Websites: https://www.artitex.nl.

Artikel 2. Toepasselijkheid Voorwaarden

1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle Offertes, Overeenkomsten,  werkzaamheden en leveringen van Diensten en/of (digitale) producten door of namens Artitex.

2. Deze voorwaarden zijn ook van toepassing op Offertes, Overeenkomsten, werkzaamheden en leveringen van Diensten en/of (digitale) producten voor de uitvoering waarvan Artitex derden inschakelt.

3. Door ondertekening van de door Artitex aangeboden Offerte verklaart de Klant dat hij kennis heeft genomen van de Voorwaarden en erkent hij deze Voorwaarden te aanvaarden.

4. Afwijken van deze Voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk en schriftelijk door Partijen is overeengekomen en gelden slechts voor de bij die specifieke bepaalde gevallen zoals bepaald in de betreffende Overeenkomst.

5. Indien en voor zover er van één of meerdere bepalingen van deze Voorwaarden schriftelijk wordt afgeweken, blijven de bepalingen waarvan niet uitdrukkelijk is afgeweken, onverkort van kracht.

6. In het geval de Artitex gedurende de werkzaamheden niet steeds strikte naleving van deze Voorwaarden verlangt, heeft dit niet als gevolg dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn. Vanzelfsprekend heeft dit ook niet tot gevolg dat Artitex in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen gedurende de werkzaamheden de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden wel te verlangen.

7. De toepasselijkheid van de eventuele bepalingen, Voorwaarden of andere voorwaarden van de Klant wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen tenzij deze uitdrukkelijk schriftelijk door de Artitex zijn aanvaard. 

Artikel 3. Offerte, Overeenkomst en aanvaarding

1. Door Artitex verstuurde Offertes zijn vrijblijvend en geldig tot veertien (14) dagen na dagtekening door Artitex, tenzij schriftelijk anders aangegeven.

2. Door Artitex verstuurde Offertes worden beschouwd als een uitnodiging tot het aangaan van een Overeenkomst.

3. Alle Offertes zijn alleen dán bindend als deze schriftelijk zijn vastgelegd en met de Klant zijn overeengekomen in een door de Klant tijdig ondertekende Offerte en na ondertekening door Artitex, en dienen als schriftelijke Overeenkomst tussen Partijen.

4. Artitex heeft het recht zowel een nog niet als een reeds door de Klant aanvaarde Offerte en/of Overeenkomst te allen tijde te herroepen zonder opgaaf van de redenen en zonder aansprakelijk te zijn voor eventueel daardoor veroorzaakte schade tot kort, uiterlijk een (1) werkdag, na datum van verzending respectievelijk datum van aanvaarding.

5. Artitex is niet aan haar Offertes en/of Overeenkomsten gehouden indien deze, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke fout of vergissing bevat. Artitex heeft het recht deze kennelijke fout of vergissing te herstellen.

6. Alle Offertes en/of Overeenkomsten zijn gebaseerd op informatie die de Klant verstrekt. De Klant staat ervoor in alle relevante informatie aan Artitex te hebben verstrekt.

7. Aan een Offerte en/of Overeenkomst van Artitex welke gebaseerd is op door de Klant verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens, kan de Klant geen rechten ontlenen.

8. Na ondertekening van de Offerte is de Klant, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, een voorschot verschuldigd zoals bepaald in de Offerte. Dit voorschot zal door Artitex voor aanvang van de overeengekomen werkzaamheden aan de Klant worden gefactureerd. Het voorschot dient door de Klant te worden voldaan voordat Artitex met de werkzaamheden start.

9. Voor leveringen of werkzaamheden waarvoor naar hun aard en/of omvang geen Offerte of aanbieding wordt verzonden, wordt de factuur tevens als Offerte, aanbieding en Overeenkomst beschouwd, welke ook geacht wordt de Offerte en/of Overeenkomst juist en volledig weer te geven.

10. De Overeenkomst wordt als beëindigd beschouwd als wanneer de prestaties, welke in de overeenkomt zijn vastgelegd, over en weer zijn geleverd. 

Artikel 4. Uitvoering van de Overeenkomst en levering

1. Artitex zal zich naar beste kunnen inspannen om de Diensten naar beste inzicht en vermogen en Overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap, alsmede zoveel mogelijk Overeenkomstig de schriftelijk vastgelegde afspraken, uit te voeren. Alle Diensten van Artitex worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverplichting en niet op basis van een resultaatsverplichting.

2. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen worden de werkzaamheden uitgevoerd op werkdagen niet zijnde een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag, tussen 9.00 en 18.00 uur.

3. De leveringstermijnen worden altijd schriftelijk vastgelegd in de Overeenkomst.

4. De leveringstermijnen zijn afhankelijk van diverse factoren en omstandigheden, zoals langer overleg met de Klant dan voorzien, de kwaliteit van de gegevens en informatie die de Klant verstrekt en de medewerking van de Klant en relevante derden, ziekte of overmacht. Genoemde leveringstermijnen hebben dan ook steeds een indicatieve strekking. In het geval van een (dreigende) overschrijding van een (levering)termijn zullen Partijen zo spoedig mogelijk in overleg treden om passende maatregelen te nemen. Overschrijding van overeengekomen (levering)termijnen, ongeacht de oorzaak ervan, geeft geen recht op schadevergoeding, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.

5. Wanneer er in fasen wordt gewerkt, is een fase afgerond na een akkoord van de Klant. Heeft de Klant niet binnen de daarvoor gestelde termijn een fase afgekeurd, dan wordt de fase als afgerond beschouwd en zijn wijzigingen in een eerdere fase niet meer mogelijk. Wenst de Klant alsnog wijzigingen in de eerdere fase(n), dan is dat alleen mogelijk na een schriftelijk akkoord van de Klant op meerwerk zoals beschreven in artikel 6. lid 4.

6. Afwijkingen in het door Artitex opgeleverde die van zeer ondergeschikte aard zijn, geven de Klant geen recht tot schadevergoeding, korting, afkeuring of opzegging of ontbinding.

7. Artitex heeft te allen tijde het recht derden te betrekken bij de uitvoering van de Overeenkomst en zal in dit geval altijd als hoofdaannemer optreden. 

Artikel 5. Verantwoordelijkheden van de Klant

1. De Klant is verantwoordelijk voor de juistheid van de door hem aan Artitex aangeleverde gegevens, teksten, afbeeldingen of andere gegevens die bijvoorbeeld specifiek voor de branche van de Klant relevant zijn (te denken valt aan wet- en regelgeving), dan wel waarvan de Klant rederlijkwijs behoort te begrijpen dat deze relevant zijn voor de uitvoering van de overeengekomen Dienst.

2. Klant is tevens verplicht steeds tijdig volledige medewerking te verlenen, gegevens en inlichtingen te verstrekken, welke noodzakelijk of nuttig zijn voor de uitvoering van de overeengekomen Dienst door Artitex.

3. De Klant garandeert dat het door hem aan Artitex aangeleverde materiaal geen inbreuk maakt op rechten van derden, waaronder de rechten van intellectuele eigendom.

4. De Klant vrijwaart Artitex van alle juridische claims met betrekking tot de door de Klant opgeslagen data, informatie, website(s) en dergelijke.

5. De Klant dient alle expliciet aan haar gegeven aanwijzingen door Artitex op te volgen.

6. De Klant dient Artitex, als dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de Dienst, toegang te verlenen tot relevante accounts van derden, zoals bijvoorbeeld CRM-systemen, Social Media platformen, Google Adwords, Google Analytics accounts.

7. De Klant dient zelf en voor eigen risico zorg te dragen voor deugdelijke apparatuur en deugdelijke andere faciliteiten die toegang geven tot een netwerk waarop hij de door Artitex uitgevoerde Dienst kan ontvangen.

8. De Klant dient het geleverde te (doen) onderzoeken, direct op het moment dat de dienst(en) hem ter beschikking worden gesteld respectievelijk de desbetreffende werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort de Klant te onderzoeken of kwaliteit en/of kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen en voldoet aan de eisen die Partijen zijn overeengekomen. Eventuele zichtbare en niet zichtbare gebreken dienen conform Artikel 11 schriftelijk aan Artitex te worden gemeld. Op het melden van gebreken en of klachten is Artikel 11 van deze Voorwaarden van toepassing.

9. Het door de Klant overdragen van de geleverde Dienst aan derden door bijvoorbeeld wederverkoop en/of wederverhuur is niet toegestaan.

10. De Klant stelt Artitex steeds direct schriftelijk op de hoogte van enige wijzigingen in naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en desgevraagd bankrekeningnummer.

11. Door Artitex ten behoeve van de Klant samengestelde teksten, afbeeldingen of andere gegevens worden geacht door de Klant te zijn aanvaard, tenzij binnen een periode van veertien (14) dagen na publicatie de gewenste wijzigingen schriftelijk worden medegedeeld.

12. Naast de verplichtingen uit de wet is schade welke ontstaat door ondeskundigheid of het niet handelen conform bovenstaande punten voor rekening van de Klant. Door Artitex wordt geen enkele aansprakelijkheid aanvaard. 

Artikel 6. Wijziging van de Overeenkomst en/of meerwerk

1. Als de Klant de Overeenkomst op enig moment wil wijzigen, dan is dat pas mogelijk nadat beide partijen daar schriftelijk akkoord op hebben gegeven.

2. De Klant accepteert dat wijzigingen in de Overeenkomst de planning, leverdatum en prijs kunnen beïnvloeden. Indien van toepassing, zal Artitex zo spoedig mogelijk schriftelijk aangeven wat de gevolgen zijn van de wijziging voor de oorspronkelijke planning, leverdatum en prijs. In voorkomende gevallen, doorgaans in geval van wijzigingen van een groot deel van de Overeenkomst, kan Artitex besluiten een geheel nieuwe Overeenkomst op te stellen. De lopende Overeenkomst zal hiermee komen te vervallen.

3. Een vermindering van het werk onder de Overeenkomst wordt gezien als (gedeeltelijke) beëindiging. Hiervoor wordt verwezen naar de bepalingen uit artikel 7.

4. Extra wensen of verzoeken door de Klant, dan wel wijzigingen als gevolg van welke omstandigheden dan ook (bijvoorbeeld wijziging van hostingprovider), waardoor de uitvoering van de Overeenkomst als gevolg hiervan dient te worden gewijzigd en Artitex extra werkzaamheden moet verrichten, wordt gezien als meerwerk. Er zullen dan afspraken worden gemaakt over de hoeveelheid meerwerk, de kosten en de betalingsvoorwaarden.

Artikel 7. Duur en beëindiging, opschorting, ontbinding van de Overeenkomst

1. Wanneer Partijen een Overeenkomst hebben gesloten in verband met de uitvoering van een bepaalde Dienst, wordt de Overeenkomst beschouwd te zijn beëindigd wanneer de prestaties daaruit over en weer zijn voltooid, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

2. In het geval een Overeenkomst gesloten met Artitex een Duurovereenkomst betreft, wordt deze geacht te zijn aangegaan voor een minimum periode van twaalf (12) maanden en kan deze over en weer schriftelijk, tegen het einde van de maand, worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van een (1) maand, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Zonder schriftelijke opzegging wordt de Overeenkomst steeds verlengd met eenzelfde periode.

3. De Klant kan de Overeenkomst uitsluitend door voldoening van een afkoopsom tussentijds beëindigen. De hoogte van de afkoopsom is gelijk aan de resterende vergoedingen welke verschuldigd zouden zijn als de Overeenkomst niet tussentijds zou zijn beëindigd vermeerderd de met werkzaamheden die eerder werden verricht en de daarvoor gemaakte kosten in geval deze laatsten nog niet aan de Klant waren gefactureerd. De afkoopsom is door Artitex direct opeisbaar bij de Klant. De Klant is niet gerechtigd om anders dan de in dit artikellid genoemde tussentijdse opzegging de Overeenkomst tussentijds te beëindigen. Artikel 7:408 lid 1 BW is tussen partijen uitgesloten.

4. Artitex is gerechtigd alle met de betreffende Klant gesloten Overeenkomsten met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk zonder rechterlijke interventie of ingebrekestelling en zonder gehouden te zijn tot enige vorm van schadevergoeding te beëindigen en/of op te schorten in geval de Klant zijn verplichtingen uit de Overeenkomst (en/of deze Voorwaarden) niet, niet volledig of niet op tijd nakomt.

5. Artitex is uitsluitend naar haar eigen keuze gerechtigd alle met de Klant gesloten Overeenkomsten met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk schriftelijk op te zeggen, te ontbinden of op te schorten als:

• De Klant aangifte tot faillissement doet, of surséance van betaling aanvraagt.

• Verlening van het faillissement van de Klant.

• De activiteiten van de Klant worden stilgelegd of geliquideerd.

• Beslaglegging op enig vermogensdeel van de Klant.

• De Klant overlijdt.

• De Klant bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit deze Overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is.

• Na het sluiten van de Overeenkomst bij Artitex ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

• Er zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk wordt of ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities in redelijkheid niet van Artitex kan worden verlangd.

6. Wanneer een Overeenkomst wordt ontbonden of wordt opgezegd zijn de vorderingen van Artitex op de Klant onmiddellijk opeisbaar.

7. Wanneer Artitex de nakoming van de verplichting opschort, behoudt zij haar aanspraken uit de Wet en de Overeenkomst.

8. Artitex is gerechtigd tot vergoeding van de schade die direct en indirect ontstaat ongeacht of de ontbinding aan de Klant toerekenbaar is.

9. Alle post-contractuele bedingen uit de Overeenkomst en deze Voorwaarden die naar hun aard bestemd zijn om ook na beëindiging van de Overeenkomst voort te duren, blijven na beëindiging bestaan. Dit betreft in elk geval de bepalingen inzake de aansprakelijkheid, intellectuele eigendomsrechten, de geschillenregeling en rechtskeuze bepaling.

10. In het geval van beëindiging van de Overeenkomst:

• Komen alle aan Klant verleende rechten te vervallen. De Klant is niet langer gerechtigd om van de Dienst gebruik te maken tenzij schriftelijk alsnog anders wordt overeengekomen.

• Blijft Artitex te allen tijde eigenaar van alle verstrekte dan wel ingevoerde gegevens om de Dienst te kunnen leveren. Indien de situatie zich voordoet zal de Klant uitsluitend een tijdelijke, niet-exclusieve, niet-overdraagbare licentie verkrijgen die noodzakelijk is voor het uitvoeren van de Dienst.

• Zijn Partijen over en weer verplicht zaken waarvan de ene Partij eigenaar of rechthebbende is en bij de andere Partij in bezit is, direct terug in het bezit te brengen van de ene Partij.

• Kunnen Partijen bepaalde gegevens wissen of vernietigen in plaats van terug geven mits de eigenaar of rechthebbende Partij daar schriftelijk toestemming voor heeft gegeven. 

Artikel 8. Prijzen en kosten

1. Tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld, zijn alle door Artitex vermelde en door de Klant verschuldigde bedragen, exclusief btw en andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd, in euro’s en exclusief reis- en verblijfkosten.

2. Alle prijzen op bijvoorbeeld de Website, in Offertes en overige documenten van Artitex zijn onder voorbehoud van reken- en typefouten. Voor de gevolgen van reken- en typefouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard.

3. De Klant kan geen rechten ontlenen aan prijzen die zijn opgenomen in een Offerte en/of een Overeenkomst welke gebaseerd zijn op door de Klant opgegeven onjuiste gegevens. Artitex heeft dan het recht de prijzen aan te passen naar de redelijkerwijs bij de juiste gegevens behorende prijzen. Dit is tevens van toepassing nadat een Overeenkomst reeds tot stand is gekomen.

4. Tenzij Partijen reeds schriftelijk anders zijn overeengekomen, is Artitex gerechtigd gedeeltelijke of volledige vooruitbetaling van de Klant te verlangen.

5. Artitex heeft het recht de prijzen van tijd tot tijd te wijzigen in de maand januari al dan niet op basis van het CBS-prijsindexcijfer Dienstenprijsindex. Wijzigingen zullen minimaal dertig (30) dagen vooraf en schriftelijk bekend gemaakt worden aan de Klant. Prijsverhogingen van 5% of minder kan Artitex zonder berichtgeving aan de Klant doorvoeren tevens in de maand januari.

6. Indien de Overeenkomst is gebaseerd op een abonnement, dan worden de prijzen, alsmede het moment waarop dient te worden betaald, bepaald door de gekozen abonnementsvorm.

7. Op abonnementen of strippenkaarten kunnen jaarlijks, zonder berichtgeving aan de Klant, door Artitex prijsindexatie toegepast worden van maximaal 5%.

8. Alle door Artitex uit de Overeenkomst met Klant voortvloeiende kosten komen voor rekening van de Klant.

Artikel 9. Facturatie en betalingen

1. De betalingstermijn van een factuur is veertien (14) dagen na de datum van de factuur tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

2. Wanneer er in fasen wordt gewerkt en er in fasen wordt geleverd, is Artitex gerechtigd per geleverde fase, maandelijks of op basis van de gewerkte uren te factureren.

3. Betalingen dienen te geschieden middels overboeking en/of, in voorkomende gevallen, via iDeal en in euro’s.

4. Artitex is gerechtigd de aan de Klant toekomende facturen uitsluitend per e-mail beschikbaar te stellen.

5. Indien een tijdige betaling achterwege blijft, is de Klant van rechtswege in verzuim. Vanaf de dag dat dit verzuim intreedt, is de Klant over het openstaande bedrag een rente van 2% per maand en € 15,- administratiekosten verschuldigd, waarbij een gedeelte van een maand als volledige maand wordt aangemerkt.

6. Bij een niet tijdige betaling is de Klant, naast het verschuldigde bedrag en de daarop verschenen rente, gehouden tot een volledige vergoeding van alle redelijke kosten, zowel gerechtelijke, buitengerechtelijke als executiekosten, gemaakt ter verkrijging van door de Klant verschuldigde bedragen, komen voor rekening van de Klant.

7. De vordering tot betaling is door Artitex direct opeisbaar ingeval de Klant in staat van faillissement wordt verklaard, surséance van betaling aanvraagt dan wel algeheel beslag op vermogensbestanddelen van de Klant wordt gelegd, de Klant overlijdt en voorts, indien deze in liquidatie treedt of wordt ontbonden.

8. In bovenstaande gevallen heeft Artitex voorts het recht de Overeenkomst of het nog niet uitgevoerde gedeelte daarvan zonder ingebrekestelling of rechterlijke interventie te beëindigen of op te schorten, een recht van de Klant een vergoeding te verlangen voor eventuele schade die voor hem hierdoor mocht ontstaan is uitgezonderd.

9. Indien sprake is van spoed, of Artitex op verzoek van de Klant zijn werkzaamheden met spoed moet uitvoeren, is de Klant gehouden om de bijkomende kosten van de spoed te vergoeden. Artitex is gerechtigd een voorschot in rekening te brengen alvorens over te gaan tot de uitvoering van de betreffende werkzaamheden. Voor spoedopdrachten of overeengekomen werkzaamheden die op verzoek van de Klant buiten Artitex’s normale werkdagen moeten worden verricht, mag Artitex aan de Klant een toeslag berekenen:

a. Een toeslag van 25% op het dan geldende tarief voor werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag voor of na de werktijden;

b. Een toeslag van 50% op het dan geldende tarief voor werkzaamheden op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag.

10. Wanneer de Klant een klacht heeft over een factuur welke hij van Artitex heeft ontvangen, dan kan dit aan Artitex schriftelijk kenbaar worden gemaakt conform artikel 11 van deze Voorwaarden met dien verstande dat hiervoor een termijn geldt van veertien (14) dagen na factuurdatum. 

Artikel 10. Aansprakelijkheid en vrijwaring

1. Aansprakelijkheid is altijd beperkt tot enkel directe schade. Artitex is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend) gevolgschade, schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van het gebruik van door Artitex geleverde Diensten, schade als gevolg van overschrijding van leveringstermijnen, schade wegens het op enigerwijs verloren gaan van (digitaal opgeslagen) gegevens gederfde winst en/of geleden verlies, reputatieschade, gemiste besparingen, renteschade etc.

2. De omvang van enige aansprakelijkheid is te allen tijde beperkt tot maximaal de overeengekomen factuurwaarde van het gedeelte van de Overeenkomst waaruit die aansprakelijkheid voortvloeit, maar zal nooit meer bedragen dan wat jaarlijks per gebeurtenis wordt uitgekeerd door de aansprakelijkheidsverzekering van Artitex.

3. Artitex is niet aansprakelijk voor schade ontstaan bij het gebruik van een dienst(en) veroorzaakt door derden.

4. Artitex is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door derden ongeacht of die onder verantwoordelijkheid van Artitex werkzaam zijn.

5. De Klant vrijwaart Artitex voor alle aanspraken van derden die schade lijden of menen te lijden door de uitvoering van de Overeenkomst door en/of namens Artitex.

6. Artitex is niet aansprakelijk voor schade aan een Dienst(en) veroorzaakt door het installeren van software door de Klant zelf of derden.

7. Artitex is niet aansprakelijk voor het niet, minder of anders functioneren van de geleverde Dienst als gevolg van externe factoren zoals wijzigingen in internet browsers, mobiele apparaten, content management software zoals bijvoorbeeld WordPress, Google, Facebook, Twitter, LinkedIn en andere platformen.

8. Artitex is niet aansprakelijk voor eventuele juridische gevolgen als gevolg van door Artitex gecreëerde content. De Klant is te allen tijde verantwoordelijk voor de (juistheid van) content op de website en sociale media kanalen van de Klant.

9. Artitex is niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is, of kan zijn, van enig handelen of nalaten naar aanleiding van (onvolkomen en/of onjuiste) informatie op de website of die van gelinkte websites.

10. Artitex is niet verantwoordelijk voor fouten en/of onregelmatigheden in de functionaliteit van de website en/of de software en/of programmatuur, storingen of het om welke reden dan ook niet beschikbaar zijn van de website en/of programmatuur en software.

11. Artitex is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan ten gevolge, of in verband met aangebrachte wijzigingen of verrichte werkzaamheden in of aan de Diensten van Artitex die zonder uitdrukkelijke toestemming van Artitex heeft plaatsgevonden. 

Artikel 11. Klachten

1. De Klant is gehouden om iedere klacht omtrent de uitvoering van de Overeenkomst door Artitex direct na oplevering of bij het uitvoeren van de Dienst, doch uiterlijk binnen 7 (zeven) dagen, zichtbare gebreken en/of afwijkingen en bij niet zichtbare gebreken en/of afwijkingen binnen 14 (veertien) dagen na constatering, of nadat de gebreken en/of afwijkingen redelijkerwijs ontdekt had moeten of kunnen worden, aan Artitex schriftelijk en gemotiveerd kenbaar te maken. Bij gebreke daarvan vervalt iedere aanspraak ten aanzien van Artitex en wordt de geleverde Dienst of uitgevoerde werkzaamheden als correct en geaccepteerd beschouwd.

2. Indien Artitex na onderzoek de klacht gegrond acht, zal Artitex zich maximaal inspannen de betreffende klacht op te lossen.

3. Ook indien de Klant tijdig en gemotiveerd een klacht heeft ingediend, blijft zijn verplichting bestaan tot volledige en tijdige betaling, alsmede zijn verplichting tot verdere nakoming van de Overeenkomst. De Klant heeft niet de bevoegdheid zijn verplichtingen op te schorten en/of betalingen te verrekenen.

4. Het recht van de Klant op het indienen van een klacht vervalt indien deze de door Artitex geleverde Dienst(en) in gebruik heeft genomen, heeft verwerkt of anderszins (stilzwijgend) heeft geaccepteerd. 

Artikel 12. Overmacht en Storingen

1. Helaas kan het voorkomen dat Artitex zijn verplichtingen uit de Overeenkomst, of aan de voorbereidingen daarvan, niet kan nakomen als gevolg van situaties die buiten de macht van Artitex liggen. Als dat het geval is, zal Artitex dit zo snel mogelijk bij de Klant kenbaar maken. De nakoming van de Overeenkomst door Artitex wordt in dat geval net zo lang opgeschort als de situatie duurt.

2. Er is sprake van overmacht als Artitex na de totstandkoming van de Overeenkomst niet aan zijn verplichtingen kan voldoen als gevolg van een oorzaak of situatie die buiten de schuld of risicosfeer van Artitex ligt zoals bijvoorbeeld brand, overstroming en waterschade, storingen en uitvallen van het internet, telecommunicatie-infrastructuur, stroomstoringen, binnenlandse onlusten, overheidsmaatregelen, ziekte, een pandemie of epidemie, mobilisatie, oorlog, stremming in het vervoer, staking, uitsluiting, bedrijfsstoornissen, stagnatie in toelevering. De opsomming uit dit artikel zijn voorbeelden om de Klant een beeld te geven, maar er kunnen ook andere situaties zijn die hier niet zijn genoemd maar die wel onder overmacht vallen.

3. Indien de overmacht langer dan een (1) maand duurt, kunnen Partijen de Overeenkomst voor het niet uitgevoerde gedeelte ontbinden zonder rechterlijke tussenkomt met inachtneming van het in het lid 4 van dit artikel bepaalde punt.

4. Indien de overmacht intreedt, terwijl de Overeenkomst reeds ten dele is uitgevoerd, zal de Klant het reeds geleverde gedeelte van de Dienst behouden dan wel het reeds uitgevoerde deel van de Overeenkomst niet kunnen ontbinden alsmede de in beide gevallen verschuldigde prijs voldoen, ongeacht of de Klant aantoont dat het reeds afgeleverde deel van de Dienst niet meer doeltreffend gebruikt kan worden of benut kan worden ten gevolge van het niet volledig presteren.

5. Indien de overmacht intreedt, en Artitex gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen is Artitex gerechtigd het uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is de Klant gehouden deze factuur te voldoen.

6. Partijen zullen over en weer niet aansprakelijk zijn voor of schadeplichtig zijn bij beëindiging van de Overeenkomst als gevolg van overmacht.

7. Onder de in lid 1 van dit artikel bedoelde situaties kan onder anderen tevens worden verstaan: storingen van internet of andere telecommunicatiefaciliteiten, tekortkomingen door partijen van wie Artitex bij de verlening van de Diensten afhankelijk is (bijvoorbeeld een Hosting partij), gebrekkigheid van informatie, apparatuur, programmatuur of materialen waarvan de Klant het gebruik aan Artitex heeft voorgeschreven.

8. Indien een dergelijke situatie zich voordoet, zal Artitex zich inspannen de situatie van zo kort mogelijk duur te laten zijn indien en voor zover Artitex hierop enige invloed op kan uitoefenen. 

Artikel 13. Wijziging Algemene Voorwaarden

1. Artitex heeft het recht om de Voorwaarden te allen tijde, waarbij niet uitgesloten gedurende de looptijd van de Overeenkomst waarop deze van toepassing zijn, eenzijdig te wijzigen. Wijzigingen worden schriftelijk bekend gemaakt aan de Klant en treden in werking dertig (30) dagen na de bekendmaking, tenzij bij de bekendmaking een andere datum wordt aangegeven. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd. 

Artikel 14. Intellectuele eigendomsrechten

1. Artitex is eigenaar van alle rechten van intellectuele eigendom die rusten of ontstaan op of rond alle geleverde Diensten. Wanneer de intellectuele eigendomsrechten bij derden liggen die Artitex toestemming hebben verleend tot het gebruik daarvan, blijven die intellectuele eigendomsrechten te allen tijde bij de betreffende derden liggen.

2. De Klant verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten en bevoegdheden die in deze Voorwaarden, de Overeenkomst of anderszins schriftelijk expliciet worden toegekend en voor het overige zal de Klant de programmatuur, Diensten of andere materialen niet verveelvoudigen of openbaar maken.

3. Zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van Artitex is het niet toegestaan het resultaat van een Dienst aan te passen, ruimer of op een andere wijze dan afgesproken te gebruiken of derden daartoe in staat te stellen. Artitex heeft het recht hier in zulke gevallen een aanvullende vergoeding voor te vragen.

4. Indien het voorgaande zonder toestemming van Artitex plaatsvindt, heeft Artitex recht op een vergoeding hiervoor die tenminste drie (3) maal het normale tarief bedraagt en die in een redelijke verhouding tot het betreffende gebruik staat. Dit doet niet af aan eventuele andere rechten, zoals het recht op betaling van een vergoeding voor de volledige geleden schade als gevolg van dit gebruik.

5. Het is Artitex toegestaan technische maatregelen te nemen, bijvoorbeeld met wachtwoorden of versleuteling, ter bescherming van de materialen. Indien Artitex door middel van technische bescherming de materialen heeft beveiligd, is het de Klant niet toegestaan deze beveiliging te verwijderen of te ontwijken.

6. Indien op Artitex’s producten en rond Artitex’s diensten sprake is van aanduidingen die aangeven dat de betrokken intellectuele eigendomsrechten bij Artitex of door haar ingeschakelde derden liggen, dan is het niet toegestaan deze aanduidingen te verwijderen en/of aan te tasten. Artitex heeft het ruimst denkbare recht haar naam te (laten) vermelden of verwijderen bij of rond publiciteit rond een Dienst en mag het resultaat daarvan op haar eigen website of via andere kanalen vermelden.

7. Het is de Klant niet toegestaan zonder voorafgaande, schriftelijke toestemming tot deponering of registratie van intellectuele eigendomsrechten rond Diensten van Artitex over te gaan.

8. Ieder gebruik, verveelvoudiging of openbaarmaking van de materialen dat buiten de strekking van de Overeenkomst of verleende gebruiksrechten valt, vormt een inbreuk op het intellectueel eigendom van Artitex of diens licentiegevers.

9. De Klant zal een onmiddellijk opeisbare boete van € 5.000,- per inbreuk makende handeling en € 25.000,- per opzettelijk inbreuk makende handeling betalen aan Artitex, onverminderd het recht van Artitex om haar schade door de inbreuk vergoed te krijgen of andere rechtsmaatregelen te mogen treffen teneinde de inbreuk te doen beëindigen en/of de schade te verhalen. Na het verstrijken van een (1) werkdag nadat Artitex de Klant in kennis heeft gesteld van een inbreuk, is de Klant tevens een boete verschuldigd van € 5.000,- per dag dat de inbreuk niet is beëindigd. 

Artikel 15: Eigendomsvoorbehoud

1. Alle door Artitex geleverde zaken blijven eigendom van Artitex tot het moment dat de Klant heeft voldaan aan zijn betalingsverplichting jegens Artitex uit hoofde van enige met Artitex gesloten Overeenkomst tot het leveren van Diensten en het verrichten van werkzaamheden of Diensten, vorderingen terzake van het tekortschieten in de nakoming van de Overeenkomst daaronder begrepen. Het voorgaande geldt voor zaken waarbij tussen partijen is overeengekomen dat de Klant eigenaar zou worden. 

Artikel 16. Ondersteuning van Software

1. Uitsluitend de door Artitex geleverde software versies worden door Artitex ondersteund. Upgrades en installaties buiten Artitex om worden niet ondersteund tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. 

Artikel 18. Slotbepalingen

1. Op onze Voorwaarden, alle Overeenkomsten tussen Partijen en verbintenissen die daaruit voorvloeien of daarmee verband houden, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.

2. Toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag 1980 is uitgesloten.

3. Voor zover door de regels van dwingend recht niet anders wordt voorgeschreven, zullen alle geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van de Voorwaarden, de Overeenkomst en verbintenissen zoals beschreven in artikel 18. lid 1, worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Utrecht.

4. Indien enige bepaling uit de Voorwaarden, de Overeenkomst, de verbintenissen (zoals beschreven in artikel 18. lid.1) nietig blijkt te zijn, heeft dit geen invloed op de geldigheid van de gehele Voorwaarden, de Overeenkomst, de verbintenissen (zoals beschreven in artikel 18. lid 1). Partijen zullen in dat geval ter vervanging een nieuwe bepaling vaststellen, welke de strekking van het oorspronkelijke beding van de Voorwaarden, Overeenkomst, verbintenissen (zoals beschreven in artikel 18. lid 1) zoveel mogelijk benadert.

5. Informatie en mededelingen op de Website(s) van Artitex zijn onder voorbehoud van fouten.

6. De door Artitex ontvangen of opgeslagen versie van enige communicatie geldt als authentiek (waaronder logfiles), behoudens tegenbewijs te leveren door de Klant.

7. Teneinde haar dienstverlening te promoten is Artitex gerechtigd aan derden te tonen welke Dienst zij aan de Klant levert, tenzij de redelijke belangen van de Klant zulks onaanvaardbaar maken of schriftelijk anders is overeengekomen.

8. Artitex en de Klant kunnen hun rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst aan derden overdragen, mits de andere partij hiermee voorafgaand aan de overdracht schriftelijk instemt.

9. Verandering in management of rechtsvorm hebben geen invloed op de Overeenkomst.

10. In het geval deze Voorwaarden de Overeenkomst onderling strijdige bepalingen bevatten, gelden de in de Overeenkomst opgenomen bepalingen.

Dienst(en):

Hieronder volgt een aantal van de diensten die Artitex levert welke aanvullende bepalingen behoeven. Op deze diensten zijn zowel de algemene bepalingen van de Algemene Voorwaarden, als de in het betreffende hieronder genoemde artikel opgenomen bepalingen van toepassing (hierna te noemen Voorwaarden). 

Artikel D.1 Ontwikkeling websites en applicaties

Indien de Overeenkomst (mede) strekt tot het verzorgen van het ontwikkelen van websites (waaronder ook begrepen webshops en applicaties) en Apps, dan zijn daarop tevens de bepalingen uit dit artikel van toepassing.

1. Artitex zal zich inspannen de website en/of app te ontwikkelen c.q. de Dienst te verrichten Overeenkomstig de in de Overeenkomst opgenomen specificaties.

2. Artitex heeft het recht een schriftelijk akkoord te verlangen op een ontwerp en/of concept van de website en/of app en/of Dienst alvorens met de ontwikkeling te starten, en de ontwikkeling op te schorten en de eventueel uit de vertraging voortvloeiende kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de Klant in rekening te brengen tot dit akkoord is ontvangen.

3. Tenzij anders is bepaald in de Overeenkomst, verleent Artitex de Klant het exclusieve, overdraagbare en sublicentieerbare recht op de website en/of app en/of Dienst.

4. Tenzij anders overeengekomen, worden de broncode van de website en/of app en/of Dienst en de bij de ontwikkeling van de website en/of app en/of Dienst gebruikte of voortgebrachte technische documentatie niet aan de Klant ter beschikking gesteld.

5. De Klant is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de website en/of app en/of Dienst. Het is de Klant niet toegestaan de website en/of app en/of Dienst te gebruiken voor handelingen en/of gedragingen in strijd met de Overeenkomst, geldende wet- of regelgeving, de openbare orde, de goede zeden of op anderszins onrechtmatige wijze. De Klant vrijwaart Artitex van alle vorderingen van derden en overige schade ter zake van overtreding van het hiervoor bepaalde.

6. Indien de Intellectuele eigendomsrechten op (een deel van) de website en/of app en/of Dienst toekomen aan licentiegevers van Artitex, zal de Klant mogelijk gebonden zijn aan de licentiebepalingen- en voorwaarden van deze derden, waaronder – maar niet beperkt tot – content management software of beperkingen met betrekking tot het uitgeven van licenties, hetgeen van invloed kan zijn op artikel 5. lid 1.

7. Artitex zal zich inspannen de website en/of app en/of Dienst op te leveren op de wijze als in de Overeenkomst bepaald.

8. Als een acceptatietest is overeengekomen, geldt de website en/of app en/of Dienst als geaccepteerd op de eerste dag na de testperiode, of indien Artitex voor het einde van de testperiode een testrapport als bedoeld in artikel 5. lid 11 ontvangt, op het moment dat de daarin genoemde fouten zijn hersteld,.

9. In afwijking van het voorgaande zal de website en/of app en/of Dienst, indien de Klant deze vóór het moment van acceptatie openbaar maakt of anderszins gebruikt voor productie- of operationele doeleinden, al als volledig geaccepteerd gelden vanaf het begin van dat gebruik.

10. Indien bij de uitvoering van de overeengekomen acceptatietest blijkt dat de website en/of app en/of Dienst fouten bevat die de voortgang van de acceptatietest belemmeren, zal de Klant Artitex hierover schriftelijk en gedetailleerd informeren, in welk geval de testperiode onderbroken wordt totdat de website en/of app en/of Dienst zodanig is aangepast dat die belemmering is opgeheven.

11. Indien bij de uitvoering van de overeengekomen acceptatietest blijkt dat de website en/of app en/of Dienst fouten bevat, zal de Klant Artitex uiterlijk op de laatste dag van de testperiode door middel van een schriftelijk en gedetailleerd testrapport op de hoogte stellen van de fouten. Artitex zal zich naar beste vermogen inspannen gemelde fouten binnen een redelijke termijn te herstellen, waarbij Artitex gerechtigd is tijdelijke oplossingen dan wel programma-omwegen of probleem-vermijdende restricties in de website en/of app aan te brengen.

12. De Klant mag acceptatie van de website en/of app en/of Dienst niet onthouden (a) op andere gronden dan die welke verband houden met de tussen Partijen uitdrukkelijk overeengekomen specificaties, en/of (b) wegens het bestaan van kleine fouten, zijnde fouten die ingebruikname van de website en/of app en/of Dienst redelijkerwijs niet in de weg staan, onverminderd de verplichting van Artitex om deze kleine fouten te herstellen.

13. Artitex is niet gehouden eventuele fouten als bedoeld in artikel 5. lid 11 en artikel 5. lid 12 te herstellen indien deze ontstaan zijn als gevolg van:

(a) een aanpassing van de website en/of app en/of Dienst, van welke aard dan ook, die niet door Artitex is aangebracht;

(b) het gebruik van de website en/of app en/of Dienst op een wijze die niet is toegestaan ingevolge de Overeenkomst;

(c) onjuist gebruik van de website en/of app en/of Dienst, al dan niet door de Klant; of

(d) invoerfouten of fouten die verband houden met de door de Klant gebruikte gegevens.

14. Indien de website en/of app en/of Dienst in fasen en/of onderdelen wordt afgeleverd en getest, laat de niet-acceptatie van een bepaalde fase en/of onderdeel een eventuele acceptatie van een eerdere fase en/of een ander onderdeel onverlet.

15. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, garandeert Artitex niet dat de website en/of app en/of Dienst (goed) functioneert in combinatie met alle programmatuur (waaronder webbrowsers, en/of apparatuur) of dat de website en/of app en/of Dienst zonder storingen, onderbrekingen of andere fouten functioneert en/of bereikbaar is.

16. Indien Artitex een website en/of app en/of Dienst aan de Klant oplevert die Artitex van diens toeleveranciers heeft gekregen, is Artitex niet tot een verdergaande garantie ten opzichte van de Klant gehouden dan waarop Artitex ten opzichte van diens toeleverancier aanspraak kan maken.

Artikel D.2 Hosting

Indien de Overeenkomst (mede) strekt tot het verzorgen van op afstand beschikbaar stellen en beschikbaar houden (hosting) van gegevens en/of (web)applicaties aan de Klant via internet of een ander netwerk, zonder dat aan de Klant een fysieke drager met de desbetreffende programmatuur wordt verstrekt, dan zijn daarop tevens de bepalingen uit dit artikel van toepassing. Hieronder valt tevens het registreren en het beheren van Domeinnamen.

1. Artitex zal de met de Klant de overeengekomen hostingdiensten verrichten.

2. Indien de Overeenkomst de terbeschikkingstelling van schijfruimte van apparatuur tot voorwerp heeft, zal klant de overeengekomen schijfruimte niet overschrijden, tenzij de Overeenkomst de gevolgen hiervan uitdrukkelijk regelt. De Overeenkomst behelst de terbeschikkingstelling van schijfruimte op een uitsluitend en specifiek voor de Klant gereserveerde server alleen indien dat schriftelijk en uitdrukkelijk is overeengekomen. Alle gebruik van schijfruimte, dataverkeer en overige belasting van systemen en infrastructuur is beperkt tot de tussen partijen overeengekomen maxima. Het dataverkeer dat in een bepaalde periode door de Klant niet is gebruikt, zal niet kunnen worden overgedragen naar een volgende periode. Voor overschrijding van de overeengekomen maxima zal Artitex een extra vergoeding in rekening brengen Overeenkomstig de daarvoor gebruikelijke tarieven.

3. De Klant is verantwoordelijk voor het beheer, waaronder controle van de instellingen, het gebruik van de hostingdienst en de wijze waarop de resultaten van de Dienst worden ingezet in het geval de hostingdienst niet bij Artitex is ondergebracht. Bij gebreke van uitdrukkelijke afspraken daaromtrent zal de Klant zelf de (hulp)programmatuur installeren, inrichten, parametriseren, tunen en indien nodig de daarbij gebruikte apparatuur, overige programmatuur en gebruiksomgeving aanpassen en door de Klant gewenste interoperabiliteit bewerkstelligen. Artitex is niet verplicht tot het uitvoeren van dataconversie.

4. Artitex kan de hostingdienst geheel of gedeeltelijk tijdelijk buiten gebruik stellen voor preventief, correctief of adaptief onderhoud. Artitex zal de buitengebruikstelling niet langer laten duren dan noodzakelijk, deze zo mogelijk buiten kantoortijden laten plaatsvinden en deze, naar gelang van omstandigheden, aanvangen na overleg met Klant.

5. Indien Artitex op grond van de Overeenkomst diensten voor de Klant verricht met betrekking tot een domeinnaam, zoals de aanvraag, verlenging of overdracht aan een derde, dan dient de Klant de regels en werkwijze van de desbetreffende instantie(s) in aanmerking te nemen. Desgevraagd zal Artitex een schriftelijk exemplaar van die regels aan klant verstrekken. Artitex aanvaardt uitdrukkelijk geen verantwoordelijkheid voor de juistheid of tijdigheid van de dienstverlening of het behalen van de door klant beoogde resultaten. De Klant is alle aan de aanvraag en/of registratie verbonden kosten volgens de overeengekomen tarieven, of bij gebreke van overeengekomen tarieven de bij Artitex en/of Hosting partner gebruikelijke tarieven, verschuldigd. Artitex staat er niet voor in dat een door de Klant gewenste domeinnaam aan de Klant wordt toegekend.

6. Artitex zal zich inspannen om ononderbroken beschikbaarheid van de systemen en netwerken te realiseren, en om toegang tot de opgeslagen data te realiseren. Dit betreft een inspanningsverbintenis.

7. Artitex stelt geen reservekopieën (back-ups) ter beschikking aan de Klant. In geval de Klant de hosting niet bij Artitex heeft ondergebracht, is het de verantwoordelijkheid van de Klant om reservekopieën van de opgeslagen data te maken.

8. Artitex zal zich inspannen om de door haar gebruikte software up-to-date te houden. Artitex is hierbij echter afhankelijk van haar leveranciers. Artitex is gerechtigd bepaalde updates of patches niet te installeren als dit naar haar oordeel een correcte levering van de Dienst niet ten goede komt.

9. Indien naar het oordeel van Artitex een gevaar ontstaat voor het functioneren van de computersystemen op het netwerk van Artitex, is Artitex gerechtigd alle maatregelen te nemen die zij redelijkerwijs nodig acht om dit gevaar af te wenden dan wel te voorkomen.

10. De Klant zal zich te allen tijde zorgvuldig gedragen en niet onrechtmatig jegens derden handelen, in het bijzonder door de intellectuele eigendomsrechten en overige rechten van derden te eerbiedigen, de privacy van derden te respecteren, de eer en goede naam van derden te eerbiedigen, het seksuele leven van derden te eerbiedigen, niet in strijd met de wet gegevens te verspreiden, zich geen ongeoorloofde toegang tot systemen te verschaffen, geen virussen of andere schadelijke programma’s of data te verspreiden en zich te onthouden van strafbare feiten en schending van enig andere wettelijke verplichting.

11. Teneinde aansprakelijkheid jegens derden te voorkomen of de gevolgen daarvan te beperken, is Artitex en/of de hosting partner steeds gerechtigd maatregelen te treffen ter zake een handelen of nalaten van of voor risico van de Klant. Kosten die redelijkerwijs noodzakelijk gepaard gaan met de hiervoor bedoelde maatregelen, komen voor rekening van de Klant. De Klant zal op eerste schriftelijk verzoek van Artitex data en/of informatie onverwijld van de systemen van Artitex verwijderen, bij gebreke waarvan Artitex gerechtigd is naar keuze de data en/of informatie zelf te verwijderen of de toegang daartoe onmogelijk te maken. Artitex is voorts gerechtigd bij schending of dreigende schending van de bepaling van lid 12 van dit artikel aan de Klant onmiddellijk en zonder voorafgaande aankondiging de toegang tot zijn systemen te ontzeggen. Het voorgaande laat onverlet eventuele overige maatregelen of de uitoefening van andere wettelijke en contractuele rechten door Artitex jegens de Klant. Artitex is in dat geval tevens gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen, zonder deswege jegens de Klant aansprakelijk te zijn.

12. Van Artitex kan niet verlangd worden zich een oordeel over gegrondheid van de aanspraken van derden of van het verweer van de Klant te vormen of op enigerlei wijze betrokken te zijn in een geschil tussen een derde en de Klant. De Klant zal zich ter zake met de desbetreffende derde hebben te verstaan en Artitex schriftelijk en deugdelijk onderbouwd met bescheiden informeren.